Ingebroken . . . Wat nu?

Ieder jaar wordt er zo’n 50.000 keer ingebroken. Dus meer dan honderd keer per dag is het ergens raak. Wat moet je doen als dat je overkomt?

Stap 1. De eerste minuten: blijf kalm, bel de politie, maak foto’s
Hoor je een inbreker? Of vermoed je dat die nog in de buurt is? Blijf kalm, ga niet de held uithangen, bel direct 112. De politie komt dan zo snel mogelijk. Is er geen haast meer bij? Bel dan 0900-8844. De politie komt dan om een aangifte op te nemen en — niet altijd — om sporen te onderzoeken. Daarom is het belangrijk na een inbraak niet meteen door het hele huis te lopen, te beginnen met opruimen en ramen of deuren te sluiten.
Laat alles zoals je het aantreft. Ook de slotenmaker en de glaszetter moeten even wachten. Juist de plaats waar de inbreker is binnengekomen, is van belang. Soms komen de forensisch specialisten voor het sporenonderzoek pas de volgende dag: ook dan geldt het advies: laat alles zo veel mogelijk zoals het is en overleg met de agenten wat wel en niet mag. Een noodraam vanuit de buitenkant plaatsen kan in veel gevallen wel. Maak zo veel mogelijk foto’s. Soms volgt ook een buurtonderzoek.

Stap 2. Blokkeer passen en telefoons
Voor bankpassen, creditcards en mobiele telefoons is meestal snelle actie geboden. Staat vast dat deze zijn gestolen? Neem dan zo snel mogelijk ­contact op met de bank of ­creditcardmaatschappij. Een telefoon blokkeren kun je zelf doen op afstand, maar de provider kan daar ook bij helpen. De drie grootste providers zijn bereikbaar op:
KPN: 06-12001200
T-Mobile: 0800-7111
Vodafone: 06-54500100
Stap 3. Wat is er weg?
Nadat de eventuele sporen zijn veiliggesteld, is de volgende stap te kijken wat er weg is. Misschien niet het leukste karwei, maar wel iets dat je van tevoren kunt doen: de kostbaarheden vastleggen. Daarvoor heeft de politie handige lijsten gemaakt, te downloaden via www.politie.nl.
Daarop staan onder meer:
Inboedel + de verzekeringsmaatschappij/polisnummer. Een korte omschrijving (eventueel met serienummer) van de waardevolle spullen in huis, met de nieuwwaarde. Die lijst kan ook van pas komen bij andere schade of bij het afsluiten van een ­inboedelverzekering.
Antiek/sieraden met eveneens een korte omschrijving. Hiervoor heeft de politie een aparte registratielijst gemaakt. Maak bij voorkeur foto’s. Omdat camera’s en laptops vaak gestolen worden, kun je deze foto’s het beste opslaan op een USB-stick of ‘in the cloud’. Zie www.plusonline.nl/digitaal/welkom-in-de-cloud
Waardedocumenten, zoals ­paspoort en rijbewijs inclusief de nummers.
Fietsen/e-bikes met type, framenummer, eventuele graveercode.
Diversen. Denk aan caravan, boot, gereedschap et cetera. Vaak stellen slachtoffers samen met de politie een dergelijke lijst op bij de aangifte. Dat gaat vlotter als je de lijst al in huis hebt.
Stap 4. Neem contact op met de verzekeraar
Het schadebedrag na een inbraak is al snel €2000, volgens de AD Misdaadmeter. Om die kosten (deels) vergoed te krijgen, moet je een beroep doen op de ­inboedelverzekering voor schade aan losse spullen in het huis. De opstalverzekering dekt schade aan de woning zelf. Dus als een inbreker met een koevoet de deurpost heeft beschadigd, wordt die wellicht vergoed door de opstalverzekering; de gestolen spullen door de inboedelverzekering.
De meeste mensen hebben hun woonhuisverzekeringen bij één partij ondergebracht. Dat voorkomt gedoe. Stel de verzekeraar zo spoedig mogelijk op de hoogte van de inbraak. Dat kan in elk geval telefonisch, vaak ook via de website of een app. Sommige verzekeraars bieden als extra service snelle hulp bij het herstellen van de schade en keren binnen enkele dagen een bedrag uit om de eerste nood te ledigen. Dit verschilt per maatschappij.
Stap 5. Wat wordt vergoed?
Wat de inboedelverzekeraar vergoedt, hangt sterk af van de voorwaarden. Sommige polissen vergoeden de nieuwwaarde. Wordt de televisie gestolen? Dan krijg je daarvoor terug wat je destijds betaald hebt. Maar in veel gevallen loopt deze ‘nieuwwaarde’ af. Dus: het eerste half jaar of jaar geldt een vergoeding op basis van nieuwwaarde, daarna op basis van ‘dagwaarde’. Als de televisie dus drie jaar oud is, bepaalt de verzekeraar de dagwaarde. Die zal voor veel apparatuur na drie jaar niet veel meer zijn. In dat geval keren veel verzekeraars een standaardvergoeding uit: 40 procent van de nieuwwaarde. Sommige verzekeraars sluiten kostbaarheden als sieraden en tablets uit van de inboedelverzekering. Het kan zeker lonen de inboedel- en opstalverzekering eens tegen het ­­licht te houden; soms kun je een betere dekking krijgen voor minder geld.
Achteraf: Slachtofferhulp
Wanneer je ­aangifte doet van een inbraak, krijg je in principe slachtofferhulp aangeboden. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet nodig, maar een inbraak gaat je meestal niet in de koude kleren zitten. Kijk hier voor meer informatie over slachtofferhulp:
http://www.slachtoffferhulp.nl | T 0900-0101
Niet thuis, wat nu?
Inbrekers slaan graag toe wanneer niemand thuis is. Wat te doen als wordt ingebroken terwijl je op vakantie bent en de buren of anderen de inbraak constateren? Daarvoor heeft de politie de meterkastkaart bij ­calamiteiten ontwikkeld. Meterkast op de gang? Hang de lijst dan in de aanrechtkast.
Download de lijst op: www.politie.nl
Gestolen spullen top 10
Wat nemen inbrekers meestal mee?
Geld
Sieraden en zonnebrillen
Kleine electronica (smartphones, laptops, tablets, cameras)
Grote electronica (TV, stereo)
Handtassen met inhoud
ID kaarten
Autosleutels
Beddengoed
Fietsen en scooters
Gereedschap

(bron: Plusonline)

2 reacties

  1. Het is hard werken na een inbraak. Uiterst nuttig om de handelingen op een rijtje te hebben. Bedankt voor de heldere uitleg.

    • Graag gedaan, Frans. Met praktijk-ondersteuning is de senior vaak het meest gebaat. Met vriendelijke groet, Ton ter Heijden.

Reacties zijn gesloten.