HALT(E)

Stel je voor: je was in de Tuinen in Naaldwijk en hebt haast. Je rijdt van het terrein af, rechtsaf de Secretaris Verhoeffweg op, maar net voor je passeert een bus. Je komt achter die bus te rijden. Als de bus niet veel later stopt bij de kruising met de Linde, stopt deze op de weg, want er is geen parkeervlak. Het in- en uitstappen duurt even; de bus rijdt verder als iedereen zit. We kunnen verder, denk je dan. Maar een paar honderd meter later stopt de bus bij de Binnenhof. Zelfde situatie, zelfde wachttijd.

De afstand tussen beide bushaltes? Geen 450 meter.  Moet dat zo dicht op elkaar, terwijl er geen parkeervak is voor de bus?

Kort geleden stond in ditzelfde blad een artikel, waarin Cor van der Mark, CDA-raadslid, de alarmbel luidde: Honderden senioren in De Lier zullen verstoken zijn van minimaal drie haltes binnen de bebouwde kom. De Seniorenraad heeft een aantal goede specialisten op het gebied van Mobiliteit en Vervoer. Zij vrezen dat deze opheffing van haltes vooral de senior zal raken. Dat begrijp ik. Je wilt niet dat je oma van 85 vanuit haar woning helemaal naar de Provinciale weg moet lopen, deze drukke weg moet oversteken, om aldaar op de bus te stappen richting Naaldwijk of Delft.

Dan begrijp je opeens, waarom die haltes zo dicht op elkaar staan. Halte één brengt de senior bij het winkelcentrum en halte twee stopt in de buurt van het centrum, de kerk en de moskee.

Mijn collega’s hopen dat wethouder Varekamp op de hoogte is. Het nieuwsartikel van twee weken geleden en deze column hebben hem er vast op attent gemaakt. De Seniorenraad vertrouwt erop, dat hij een goede beslissing zal nemen. Ik attendeer hem mede op het feit, dat een parkeervak voor de bus bij een halte fijner is. Zowel voor de buschauffeur, de in- en uitstappende passagiers en de ongeduldige autorijder.

De actualiteit heeft deze column ingehaald: Wethouder Varekamp is het met ons eens. Hulde!

Gerard van Daalen,

Meepraten over Mobiliteit en Vervoer? Mail ons: infoseniorenraad@gmail.com