Opvrolijk-berichtjes

Alhoewel er in de krant over het algemeen berichten staan waar je niet vrolijk van wordt, krijg ik soms berichten in mijn mailbox, die een glimlach rond mijn mond toveren. En dan lees je ineens twee berichten achter elkaar, die beiden die glimlach veroorzaken, maar het tegenovergestelde doen.

Zo las ik over een Amerikaans bedrijf, Greyston Bakery, waar iedereen aangenomen wordt zonder CV of gesprek. Of je nu man of vrouw bent, homo of hetero, oud of een starter, ongeacht kleur: iedereen mag solliciteren. Je komt dan op een wachtlijst. Als je aan de beurt bent en je bent nog steeds geïnteresseerd, dan wordt je aangenomen, zonder gesprek, CV of referenties.
Dan mag je jezelf bewijzen. Elke week worden voortgangsgesprekken gevoerd. Je wordt nooit beoordeeld op het verleden, maar wel op het werk dat je doet. En je krijgt ondersteuning in de vorm van trainingen, zowel de soft skills als voedselveiligheid en hygiëne. En je leert hoe je aan het werk kan gaan, met het deeg of het werken met apparatuur.
Greyston Bakery wil graag haar personeel behouden, maar als ze na verloop van tijd iets anders willen doen, dan krijgen ze daar de gelegenheid toe. Maar als iemand zijn werk niet goed doet, dan nemen ze uiteindelijk afscheid van elkaar.

Als je als senior opnieuw aan de slag wilt gaan, kijken potentiële werkgevers eerst naar de risico’s. Ze vergeten dan even, hoeveel ervaring je al hebt, met hoeveel mensen je al bent omgegaan gedurende je lange werkzame leven. Dat je op die leeftijd van nature rust en autoriteit uitstraalt (die grijze haren zijn toch ergens goed voor ?). Het zou toch prachtig zijn, dat ook wij die kans kunnen grijpen, op de manier zoals Greyston Bakery die aanbiedt. Wij willen graag laten zien, dat we nog meetellen, onszelf bewijzen. En blijkt die klik er niet, dan nemen we afscheid en zoeken verder. Die mogelijkheid zou er altijd moeten zijn voor zowel werknemer als werkgever.

In diezelfde mail vertelde een Nederlandse ondernemer, dat hij van plan is de eerste winkel zonder personeel te openen. Dat staat eigenlijk haaks op het vorige artikel, maar maakte me wel nieuwsgierig. In de winkels komen houten meubelen te staan, die per laptop ter plekke besteld kunnen worden. Artikelen staan maar één week in de winkel; elke dag krijgt een artikel 6% korting meer. Dat loopt tot zondag dus op tot 48%. En op zondag gaat het product uit de winkel. Volgens die ondernemer uit Soest wilt hij inspelen op de groeiende vraag naar houten, handgemaakte meubelen. Vanuit de ondernemer gezien is dit een handige strategie. Hij blijft namelijk nooit met winkeldochters zitten, producten die niet verkocht worden gedurende lange tijd. Ook vanuit de producent gezien; voor de kleine ondernemer, die zelf deze meubels vervaardigt, is het een mooie gelegenheid om zijn producten fysiek te tonen, in plaats van het ‘plaatje’ op het internet. Hij zou zelfs kunnen uitproberen via dit concept of er interesse is voor een nieuw product, dat hij ontwikkeld heeft. Zelfs winkeliersvereniging en gemeente zullen blij zijn, want die leegstaande winkel gaat weer gebruikt worden. Nu de klanten nog!

Gerard van Daalen