Notulen van de gecombineerde vergadering van de commissies Zorg en Welzijn en Wonen

Notulen van de gecombineerde vergadering van de commissies Zorg en Welzijn en Wonen van woensdag 3 maart 2021 via Teams.

Aanwezig: Diane Rang voorz., Gerard van Daalen, Anny Berendse, Frits R,  Martin Droog en Tonny Vijverberg allen Zorg en Welzijn. Jan Vink , Rob Vroombout, Bert S(alleen luisteren) en Vic Steenbergen, 2e deel allen Wonen.                                      Afwezig : Trienke de Jong mk.

  1. De voorzitter heet ieder van harte welkom in deze Team-meeting.
  • De agenda wordt vastgesteld zoals voorgesteld
  • Vervolg op de evaluatie bijeenkomst in september 2020.                                          A. Jan, Diane en Anny hebben een stuk opgesteld waar de leden van beide commissies zich in kunnen vinden. In het concept- beleidsplan van het AB is daar echter niet veel van  terug te vinden. We benadrukken dat duidelijk moet zijn , wie naar buiten treedt namens de Seniorenraad . Inhoudelijke inbreng is ook niet terug te vinden. We brengen deze stukken in voor het beleidsplan van de Seniorenraad.                                                                                                             B. Het voorstel om gezamenlijk op te trekken is erg aantrekkelijk vanwege alle raakvlakken. Het samenstellen van werk groepjes van twee of drie op basis van gekozen projecten uit het jaarplan willen we uitvoeren. Jan wil voorzitter worden en er wordt gekeken naar een aanspreekpunt vanuit Zorg en Welzijn.(p.i.p.)
  • Activiteiten Wonen/Zorg en welzijn     

-Enquête wonen (Rob) Rob en Jan hebben een gesprek gehad over het resultaat. De  reacties op deze enquête zijn onvoldoende om representatief te zijn. Op basis van verdere stukken willen zij inventariseren, bestuderen en zich voorbereiden op een gesprek met de gemeente. Zo wordt een andere weg bewandeld dan met de enquête. Verslag gesprek inmiddels in jullie bezit.- -De Naaldhorst/Opvang. De nieuwbouw van de naaldhorst schiet nog niet op. Vertraging omdat PvF niet in is voor nieuwe initiatieven en de gemeente neemt geen besluiten! Over drie/vier  jaar denkt men te openen…. Dan volgt een carrousel qua bedbezetting omdat dan de Triangel en daarna Sonnevanck verbouwd worden en de bewoners van die tehuizen verplaatst moeten worden.                                   De daadwerkelijke uitbreiding van bedden laat, al met al, op zich wachten. Diane refereert aan het overleg met Piet Vreugdenhil en Dick van Rijn: Porto cabins worden niet geplaatst om verschillende redenen. Frits refereert aan de Ark (Careyn) waar de verhuur aan Middin binnenkort afloopt en er ruimte vrij komt in 30 Kamers. De stichting Alzheimer trekt ook aan de bel om gebrek aan opvang. Goed om met hen, ouderenbonden en andere belanghebbenden op te trekken.                                                                                                                   – Groepswonen. Momenteel weinig te melden. Gemeente gaat plekken aanwijzen  die in aanmerking komen . Projectontwikkelaars hebben weinig interesse in groepswonen.                                                                                                            -Verdilaan. Architect heeft bericht naar AH gestuurd. Wachten op reactie, het loopt.  Jan geeft aan dat er misschien een positieve reactie op plan Dijkweg gegeven kan worden. Anny vraagt of het bekend is dat er een gemeenschappelijke ruimte in het complex is opgenomen. Het Bloemenveiling initiatief heeft ruimte voor ontwikkelingen voor jong en oud. Traject wordt gevolgd. Jan en Anneke hebben een gesprek gevoerd met de betreffende contactpersoon. Verslag hiervan wordt toegestuurd.                                AKTIE JAN                                     -Coloms Gerard: Deze week een artikel over IZI en Domotica! Martin geeft aan te beschikken over meerdere adressen om te gaan kijken.

5.  Hans Staal sluit aan en stelt zich voor: Nieuwe penningmeester in het DB. Heeft achtergrond in biochemisch geneesmiddelenonderzoek, en een  financiële achtergrond . Zelfstandig organisatie adviseur gedurende 20 jaar.

Wat betreft de subsidie : nu voor 1 jaar gekregen. Totaal € 16.000,-  Voor de komende vier jaar moet een aanvraag ingediend worden.

Hans heeft een beleidsplan (instrument) opgesteld na de bijeenkomst van september waarin hij hoorde dat er te weinig afstemming en beleid was.

Er wordt gediscussieerd over het beleidsplan en hoe verder te gaan:

We geven aan duidelijke communicatie te missen, een goede PR is nodig. Inhoudelijke inbreng vanuit het bestuur wordt gemist. Evenals een gezamenlijke aanpak vanuit bestuur en commissies.   

                                                                                                                                     De commissies bestaan uit deskundigen. Dan is het vervelend als het bestuur met derden gaat praten zonder daarbij deskundig te zijn . We missen ook weergave vanuit het bestuur van hun activiteiten/ ontmoetingen.                        Thema’s die besproken worden, hebben de deskundigen erbij nodig.                                                                            Er wordt van boven naar beneden gewerkt, terwijl het eigenlijk andersom moet: van beneden naar boven. Het DB moet coördineren en verbinden.

De leden van de commissies moeten met plezier kunnen werken. De commissies Wonen en Zorg en Welzijn willen samen optrekken.

Na deze discussies geeft Hans aan dat de verschillende commissies hun stukken hebben ingeleverd. Met de inbreng van iedere commissie gaat hij het beleidsplan afronden. Komt vrijdag 5 maart  in het DB en 12 maart in het AB ter bespreking. De structuur wordt stapsgewijs ontwikkeld. Het beleidsplan moet een leidraad worden voor het AB.

De stukken die zijn opgesteld door Anny, Diane en Jan voor het beleidsplan en het jaarplan en waarin onze verbeteringen zijn aangegeven  gaan door naar het DB.

Frits geeft aan dat de wet WTR per 1 juli a.s. er ingewikkeld uitziet . Bestuur kan aansprakelijk gesteld worden etc. Hans neemt het mee.

Verder niets meer voor de rondvraag hebbende, sluit Diane de vergadering en dankt ieder voor zijn/haar inbreng.

PS Het vergaderrooster 2021: 5 mei, 7 juli, 1 september en 3 november.

Tonny Vijverberg