Luistert Piet naar Gerard?

Niet geheel toevallig gaat mijn column op de website van de Seniorenraad (https://www.seniorenraad-westland.nl/gerards-column/) over eenzaamheid. Vanochtend staat onderstaand artikel op de voorpagina van de Westlandse Courant. De gemeente Westland heeft eenzaamheid tot zijn topprioriteit gemaakt in hun Westlands Akkoord.
Hoe gaat de gemeente dit doen? Door zich aan te sluiten op bestaande initiatieven zoals het landelijk actieplan ‘Een tegen eenzaamheid’. Ik vind het persoonlijk wel erg gemakkelijk om de uitvoering van jouw prioriteitstaken uit het Westlands akkoord ‘af te vinken’ door je aan te sluiten bij bestaande zaken en bestaande oplossingen.
Tijdens de vele overleggen, waar ik als toeschouwer op de tribune aanwezig ben, hoor ik heel vaak dat men bij nieuwe problemen bestaande oplossingen worden opgesomd. Die bestaande oplossingen hebben de nieuwe problemen niet voorkomen, toch? Het lijkt wel, of de wethouders het belangrijker vinden openstaande actiepunten af te vinken dan deze serieus op te lossen.
Mijn moeder had vele kwalen, waar je ze nooit over hoorde. Als je vroeg hoe het ging was het antwoord steevast ‘Best!’. Ik heb het gevoel, dat dit vaak het antwoord is van een Westlander. Bij mij gaat het net zo. Als een aantal mensen je oprecht vragen hoe het nu met je gaat, vertel je je verhaal. Maar op een gegeven moment ben je er wel klaar mee en antwoord je net zoals je moeder ‘Best hoor’.
Gaat dat bij de eenzame Westlander niet op dezelfde manier? Volgens mij is de meeste eenzaamheid verborgen. Om dat boven tafel te krijgen, zal je door moeten vragen. Dan is de buurman, vrijwilliger of professional van bijv. thuiszorg daar niet de juiste persoon voor.
‘Ook is het de bedoeling dat er een digitaal meldpunt komt’. Als u zich eens eenzaam voelt, is dan uw eerste gedachte dit digitaal te melden? Ik zie dat al voor me. Ik ga naar de website van Vitis en moet me rot zoeken naar dat digitale meldpunt. Ik weet dat ik in herhaling val, maar moet men niet eerst zorgen voor een interactieve website, waar goed over is nagedacht en waar door de juiste vragen te stellen en te reageren op antwoorden. En bij echte problemen de Westlander aan een echte professional wordt gekoppeld?
Het probleem is te groot, om dit op deze manier op te lossen, Wethouder.
Gerard van Daalen