Duizenden vrouwen (en oké, een paar mannen) trekken jaarlijks vrolijk naar de Huishoudbeurs zonder de intentie er daadwerkelijk iets aan te schaffen. Het is simpelweg ‘een gezellig dagje uit’. En tóch kopen ze voor gemiddeld 100 euro aan spullen. Hoe kan dat?
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: “De communicatie van de Huishoudbeurs is puur gericht op gezellig samenzijn.” En dus ben je sneller geneigd iets te kopen: “Je voelt je verbonden met je moeder, zussen of vriendinnen, en dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je met duizenden mensen in dezelfde ruimte deze ervaring deelt.”
Lekker samen shoppen
Marketingdeskundige Mabel Nummerdor, gespecialiseerd in marketing voor vrouwen, sluit zich daarbij aan. “Vrouwen zijn bij een aanschaf veel ontvankelijker dan mannen voor de beleving en voor het verhaal achter een product. Bovendien zijn ze niet alleen voor zichzelf aan het shoppen, maar ook bezig met wat het gezin thuis nodig heeft.”
Dat die vrouw op de Huishoudbeurs gewillig haar portemonnee trekt, is bepaald geen uitzondering. “Vrouwen zijn in Nederland sowieso verantwoordelijk voor 70 procent van alle aankoopbeslissingen.” Bovendien is de Nederlandse vrouw niet bang iets nieuws te proberen, zegt Nummerdor. “Zeker als de aankoop haar drukke leven zal vergemakkelijken.” Op de Huishoudbeurs staat ze voor alles open.
‘Ik móét het kopen’
Het is precies waar de beurs op gericht is, meent Wessels: beleving. “Zodra je een leuk jurkje vastpakt en de verkoper laat zien van welke fijne stof het is gemaakt, maakt die ervaring je gedeeltelijk eigenaar van dat jurkje. Je kunt kiezen: koop ik het en blijft het van mij, of geef ik het terug? Dat laatste voelt als verlies en dat wil je brein voorkomen.” Gevolg: je gaat de jurk ‘opwaarderen’. Dit is zó’n lekker stofje, en dat voor die prijs, ik móét het kopen.
De consumentenpsycholoog geeft nog een ander voorbeeld: “Als je langs een kraam komt waar het druk is, dan wil je daarheen. Je kiest ook eerder voor een voller terras. We zijn sociale wezens, wat anderen doen is veilig. Het is een biologisch aangeboren mechanisme.”
Aankopen goedpraten
Het brein fopt je tot slot nog op een andere manier. Na een hele dag te hebben geluisterd naar verkooppraatjes, raakt de capaciteit van je technische werkgeheugen uitgeput. Wessels: “Na een paar uur zegt die spier die je behoedt voor verkeerde aankopen: ik geloof het wel, ik kap ermee. En dan trap je overal in.”
Zelfs als je al eerder op de Huishoudbeurs bent geweest, kun je nog steeds met tassen vol rommel thuiskomen, weet Wessels. “Ten eerste maak je dopamine aan als je iets koopt, dus je wordt blij van de aanschaf. Ten tweede ga je na afloop al die aankopen goedpraten.” Je schuldgevoel over die 100 euro heb je zorgvuldig weg gerationaliseerd voordat je je ongelukkig kunt voelen – dus ga je het jaar erop gewoon wéér.
Consumentenpsycholoog Wessels tipt:
Zo voorkom je impulsaankopen
Consumentenpsycholoog Wessels tipt:
“Ga je met een groepje vriendinnen, bespreek dan van tevoren welk budget je kunt uitgeven. Een concreet cijfer is een goede stok achter de deur. Wil je meer uitgeven, dan moet je het aan vriendinnen uitleggen.”
“Pin vooraf het bedrag dat je wilt uitgeven of zet het op een aparte rekening.”
Volgens Nummerdor zou je er onderling zelfs een sport van kunnen maken om zo min mogelijk uit te geven.
“Daag elkaar uit voor een Huishoudbeurs-challenge.” (bron: RTLZ)