Het Wmo-meldpunt

‘Een echtpaar van dik in de negentig dat al maanden wacht op huishoudelijke hulp, een man die zonder scootmobiel niet naar het graf van zijn vrouw kan, of iemand die niet naar huis kan vanuit het revalidatiecentrum omdat de voorzieningen thuis er nog niet zijn. ‘Schrijnende situaties’, vindt Ab Ruigrok van KBO-PCOB Westland. ‘Vooral omdat mensen standaard twaalf weken moeten wachten voordat hun aanvraag pas in behandeling wordt genomen! Terwijl het water hen aan de lippen staat.’ Reden voor de samenwerkende KBO- en PCOB-afdelingen in Westland om een meldpunt Wmo op te richten.

‘Achttien meldingen hebben we al binnen’, vertelt Ruigrok. De politiek is inmiddels ook wakker geschud. ‘Er is nu een motie ingediend en aangenomen om de wachttijden te verkorten. Dus ons meldpunt heeft zeker effect gehad. Maar er moet wel structureel iets veranderen, want maanden wachttijd dat kan echt niet meer.’

Bron: Ab Ruigrok (KBO-PCOB Westland)