Het loopt (soms) uit de hand . . .

Er zijn zo’n driehonderd mensen uitgenodigd voor een begrafenis of crematie, maar op de dag zelf komen er ineens bijna duizend op af. Volgens uitvaartondernemers komt dit steeds vaker voor.

Openbaar
Zij geven social media de schuld. De grootste ‘boosdoener’ hierin is Facebook. Mensen delen een overlijden of uitvaart via hun eigen account, terwijl de familie dat nog niet heeft gedaan. Of zelfs helemaal niet ziet zitten. Veel mensen plaatsen hun berichten openbaar, waarna iedereen het kan zien. Het gevolg: een aanzienlijk hogere opkomst dan vooraf gepland. 
Dure gevolgen
“Wat een afscheid in besloten kring zou moeten zijn, ontaardt soms in bezoekersaantallen die ontploffen”, zegt een woordvoerder van Alma Uitvaartzorg. Het uitvaartcentrum roept mensen via Facebook op om terughoudend te zijn met het delen van overlijdensberichten op social media. “Voor de familie is het echt heel naar. Je moet de locatie aanpassen, er is meer personeel nodig, meer drankjes en hapjes. Los van de bezoekers die ze niet kennen, is het een geweldige kostenpost voor de familie. Lang niet iedereen kan die betalen.”

Extra controle 
Ook Martijn van de Koolwijk, woordvoerder van Dela, herkent het. Volgens hem kunnen mensen er zelf voor zorgen dat ze de boel in eigen hand houden. “Komen er meer bezoekers dan verwacht, dan worden ze doorverwezen naar doorstroomruimtes met schermen”, zegt hij. “Als je van tevoren weet dat er mogelijk te veel mensen naar de uitvaart komen, dan kun je toegangscontrole of beveiligers inzetten.” 
Van de Koolwijk wijst op de regels met betrekking tot bezoekersaantallen: “Op een gegeven moment zegt de brandweer: dat mag niet. Maar het komt eigenlijk nooit voor dat mensen worden weggestuurd in zo’n situatie. Je moet van tevoren alles heel goed met elkaar doorspreken.” Als de kosten voor een uitvaart uit de klauwen lopen, is Dela daar volgens hem wel vaak coulant in. “Maar meer bewustzijn creëren kan zeker geen kwaad.”
Wie is verantwoordelijk?
Ook Annemargriet van de Kaa van Rooshert Uitvaartbegeleiding steunt de oproep van Alma: “Je moet potverdorie heel veel respect hebben voor de privacy van mensen”, vindt zij. “Eigenlijk zouden we met de hele branche nieuwe etiquette moeten ontwikkelen met het oog op social media.” Volgens Van de Kaa moet het bewustzijn groeien bij de uitvaartbegeleiders en moeten zij dit soort consequenties bespreken met de families en de mensen eromheen. Zo kunnen uitvaartbegeleiders bijvoorbeeld het advies geven om te benadrukken dat de uitvaart ‘in besloten kring plaatsvindt’. (bron: BNR)

0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *