Gebiedende wijs . . . in de reclame!
Wie dagelijks de reclame, die uit de luidspreker van radio of TV knettert, tot zich toelaat zal het zeker opgevallen zijn. De potentiële klant móet van alles, wordt voor het blok gezet en wordt geminimaliseerd tot een onmondige consument. “Ren naar onze zaak en … u kunt uw geluk niet op” of “Als u nu niet in actie komt . . . zullen velen u voor zijn bij de aankoop van X-product” of “Zeg mij na: blad-cadeau . . . bla, bla bla”. Persoonlijk wend ik mij steeds verder af van dergelijke opdringerige manieren van reclame-gemekker en zal ik zeker niet het aangeprezen product aanschaffen.
Wel is een kentering gaande en pakken de reclame-goeroe’s ons in met meer sociaal-getinte beeldverhaaltjes. Hierin worden huiselijkheid, saamhorigheid en betrokkenheid functioneel ingebouwd in de reclame-boodschap. Een wending ten goede, al blijft primair van kracht dat de consument zijn eigen afweging maakt met gezond verstand en behoefte-gevoeligheid. Het is niet verboden dat de reclamejongens slim en creatief op onze koopmentaliteit inspelen, maar het gebruiken van de gebiedende wijs van “gij zult dit en gij zult dat . . . “ stoot eerder af dan dat het aansteklelijk werkt!
(bron: Seniorenraad Westland/ ter Heijden)