Voor- en nadelen van warm lunchen

Als er iets Nederlands is, dan is het wel het broodje kaas bij de lunch. In bijna alle andere landen wordt er warm gegeten rond het middaguur. Buitenlanders staan dan ook vaak raar te kijken naar onze lunchgewoonten. Maar… er is iets aan het veranderen. Steeds vaker zie je ook echte, warme maaltijden op lunchkaarten staan. In plaats van alleen soep en uitsmijters kun je ook kiezen voor pastagerechten, wokgerechten en maaltijdsalades. De lunch is met een upgrade bezig, ook thuis. Maar is dat wel gezond?

Het grappige is dat ‘s middags warm eten pakweg vijftig jaar geleden heel normaal was in Nederland. In de meeste huishoudens werd toen elke middag rond 12 uur thuis warm gegeten. Manlief fietste naar huis en de kinderen kwamen vanuit school naar huis gelopen of fietsen om de aardappelen-groente-vlees maaltijd op te eten die moeders in de ochtend al gekookt had. ‘s Avonds werd er meestal brood gegeten, eventueel met soep of wat restjes van het middagmaal. Dat is allemaal veranderd. De gemiddelde Nederlandse lunch bestaat nu uit brood belegd met hartig en zoet, eventueel aangevuld met een kom soep of een hartige snack. De warme maaltijd wordt over het algemeen pas ‘s avonds gegeten.
De voordelen van warm lunchen:
Warm lunchen heeft zo zijn voordelen. Meestal bevat een warme lunch iets van groenten, of je eet je er een salade bij. Aangezien we in Nederland standaard veel te weinig groenten eten, is dat mooi meegenomen. Een ander voordeel van een warme lunch is dat dit meestal een meer volwaardige maaltijd is dan alleen een boterham met kaas, vleeswaren of zoetigheid. De meeste warme maaltijden bevatten groenten, vlees, vis, granen en/of peulvruchten. Deze leveren je lichaam goede voedingsstoffen en dragen zo bij aan een gezond eetpatroon.

Een warme maaltijd bevat ook minder suikers dan een gemiddelde Nederlandse lunch, waarbij zoet beleg ook nog steeds hoog scoort. Bovendien zorgt een complete maaltijd voor veel meer verzadiging. Dat betekent dat je maag en je darmen langer bezig zijn het voedsel te verteren. Daardoor blijft in de loop van de middag het hongergevoel uit en voorkom je ongezond snacken of snoepen tussendoor. Warm lunchen is bovendien veel gevarieerder dan een broodlunch. En gevarieerd eten is een van de basisprincipes van gezond eten.
Nog een voordeel van de warme lunch is dat je er echt even tijd aan moet besteden. Een warme lunch eet je niet zo gemakkelijk achter je bureau op terwijl je nog wat mails zit weg te werken. Voor een warme lunch moet je even de tijd nemen. En dat is een goede gewoonte, want wie met aandacht eet, eet bewuster en daardoor over het algemeen minder snel te veel. Even je werk onderbreken voor een maaltijd, kan ook helpen om wat beter met de werkstress om te gaan.
De afterlunchdip
Zijn er dan geen nadelen? Jawel! Een warme lunch neem je niet zo gemakkelijk mee naar je werk. Je bent aangewezen op (dure) restaurants en bedrijfskantines. Of je moet investeren in thermosflessen en -bakjes om iets warm mee te nemen wanneer er geen magnetron of oven aanwezig is op je werk. Een ander nadeel is dat een warme maaltijd meestal wat groter is dan een standaard lunch. En zo’n copieus maal tijdens de lunchpauze kan zorgen voor de beruchte afterlunchdip. Je lichaam heeft even de tijd nodig om met de zojuist binnengekomen maaltijd aan de slag te gaan. Alles in je lichaam is dan even daarop gericht. Dat betekent dat je je een beetje moe kunt voelen na zo’n uitgebreide maaltijd. Geef daar het beste even aan toe. Drink rustig een kopje thee of koffie als afsluiting of maak een rustige wandeling voor je weer aan het werk gaat. Al met al kost de warme lunch je dus ook wat meer tijd.
Gezond warm lunchen doe je zo
Natuurlijk kun je een warme lunch ook zo kiezen dat je absoluut niet gezond bezig bent. Elke dag een pizza, maaltijd met frites of een broodje kebab is dan wel warm, maar echt niet de beste keuze. Een gezonde warme lunch levert je de juiste voedingsstoffen en voorkomt dat je in de loop van de middag honger krijgt en gaat snaaien. Een gezonde warme lunch bevat:
Groenten: neem een flinke portie. Het best is als de helft van je maaltijd uit groente bestaat. Zo krijg je veel vitamines, mineralen en ook vezels binnen. De groenten kunnen op allerlei manieren bereid zijn, dat maakt niet uit: gekookt, gewokt, geroosterd, als salade, verwekt in een saus of in een soep.
Eiwitten. Eiwitten zorgen voor een vol gevoel en voorkomen dat je snel na de maaltijd weer honger hebt. Kies kip, vlees, vis of eieren of een vegetarische eiwitbron als tahoe of tempé, peulvruchten of noten.
Een portie rijst, pasta, aardappelen of brood hoeft niet heel groot te zijn. Ongeveer een kwart van je bord is voldoende. Kies voor aardappelen, volkorenpasta, couscous, zilvervliesrijst of volkorenbrood, want die leveren je veel vezels en dat zorgt er weer voor dat je niet zo snel honger krijgt.
Olie of boter om je maaltijd in te bereiden hoort er ook bij. Deze vetten zorgen ervoor de in vet oplosbare vitamines zoals A, D en E beter worden opgenomen in je lichaam. En vet zorgt net als vezels en eiwit voor verzadiging: het voorkomt dat je snel weer honger krijgt.
Drink altijd bij je (warme) lunch, want je lichaam heeft veel vocht nodig. Een glas water is prima, maar het kan ook een beker melk zijn of een kop thee.
Twee keer warm per dag
Als warm lunchen betekent dat je twee keer op een dag warm eet, is dat dan een probleem? Nee. Of een maaltijd warm of koud is maakt niet uit. Het gaat altijd om de samenstelling. En omdat de samenstelling van een warme lunch over het algemeen gezonder is dan van een broodmaaltijd van alleen brood met beleg, is twee keer per dag warm eten geen enkel punt.

(bron: Plusonline/Stottelaar)

2+