Hoogconjunctuur kalft af . . .

Professor Jaap van Duijn (30 september in Business Class) voorziet een afkoeling van de hoogconjunctuur, die al enige jaren de economische motor in ons land heeft aangejaagd. Mede door de goede resultaten van m.n. Amerikaanse fondsen hebben beleggers weer “vlees op de botten” gekregen. Tijdens de recessie, die rond 2008 inzette, hebben vele vermogensopbouwers in de particuliere sector financieel een behoorlijke deuk opgelopen. Door tijdig de bakens te verzetten had dit negatieve effect minder sterk op de portefeuille gedrukt, maar voor sommigen groeien de bomen altijd door tot in de hemel en . . . dat is een misvatting. Wie defensieve fondsen weet te kiezen met groeipotentieel (voedingssector, pharma-sector) en een beleid voert van gespreide belegging (op meerdere paarden wedden) heeft de laatste jaren een lucratieve spaarpot kunnen opbouwen. Hoe lang de positieve teneur op de beurzen nog zal aanhouden is verre van onduidelijk, dus bijtijds “cashen” is momenteel geen verkeerde optie. Zolang de rente rond 0% genereert en de inflatie een opwaartse trend vertoont is het interessant andere mogelijkheden te onderzoeken en kan zelfs een chaletje op de Veluwe een welzijnsbevorderend alternatief zijn. (bron: Seniorenraad / commissie “Communicatie & Voorlichting”)

0

Banken wijzen op risico’s van “niet-aflossen”.

Banken gaan klanten met een aflossingsvrije hypotheek aansporen om toch te gaan aflossen of geld te sparen voor later. Onder het motto ,,word ook aflossingsblij” beginnen de banken een campagne om te waarschuwen voor de financiële risico’s van een aflossingsvrije hypotheek. Ook zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat banken hun klanten actief benaderen hierover om te voorkomen dat ze voor vervelende verrassingen komen te staan.
Wie nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit, komt niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek. Wie al jaren zo’n hypotheek heeft wel, maar na dertig jaar in de regel niet meer. Verder kan het inkomen dalen, bijvoorbeeld wanneer iemand met pensioen gaat. De NVB wijst er ook op dat aan het einde van de looptijd minimaal de helft van de marktwaarde van de woning moet worden afgelost om een nieuwe hypotheek te kunnen afsluiten. Dat kan leiden tot hogere maandlasten. In het uiterste geval kan de consequentie zijn dat iemand zijn huis moet verkopen.
De Vereniging Eigen Huis (VEH) vindt dat banken klanten die hun aflossingsvrije hypotheek willen omzetten geen kosten in rekening moeten brengen. De vereniging heeft daar een brief over gestuurd naar ABN AMRO, Rabobank, ING en SNS.

(bron: ANP)

0

Veel mensen weer verkouden . . .

Het weer is omgeslagen en dat betekent dat veel mensen de komende week een druipneus zullen krijgen. Het is een fenomeen dat vrijwel iedereen kent: de herfst maakt verkouden. Maar tot nu toe wist de wetenschap niet precies waarom. nieuw onderzoek van Yale University in de VS geeft nu het antwoord.
Het rhinovirus, verantwoordelijk voor verkoudheid, gebruikt de stress van weersveranderingen om het lichaam binnen te dringen. Dat heeft te maken met de epitheelcellen in de neus. Die zijn mede verantwoordelijk voor het tegenhouden van ziekteverwekkers als het rhinovirus. Ze worden dagelijks gebombardeerd met bacteriën en virussen, maar kunnen die stoppen voor ze schade veroorzaken.
Tenzij ze bezig worden gehouden door iets anders. De stress van koude of erg vochtige lucht bijvoorbeeld. In dat geval kan het rhinovirus naar binnen glippen en zijn werk doen, schrijven de onderzoekers in het vakblad Cell Reports. Het neusslijmvlies zwelt op en begint snot te produceren. Het slachtoffer is verkouden. En daartegen helpt maar één ding. Een dosis zink iedere dag (15 milligram lijkt de ideale dosis) zorgt wel dat je minder erg en minder lang snottert. Het immuunsysteem heeft zink namelijk nodig om goed te werken. Heb je er te weinig van, dan krijgen bacteriën en virussen makkelijker vat op je lichaam.

De epthiteelcellen zijn slechts de eerste barrière die het virus moet nemen voor iemand verkouden is. Maar wel een belangrijke, concluderen de onderzoekers. Ze bekeken de cellen door de microscoop onder allerlei omstandigheden. Een kleine verzwakking door ander weer zorgt al voor een flinke golf van verkouden mensen.
Ze zagen trouwens nog iets verontrustends tijdens hun experimenten. Epitheelcellen uit de longen konden niet tegelijkertijd de stress van sigarettenrook en ziekteverwekkers weerstaan. Dankzij de rook hebben virussen in de longen vrij spel. (bron: FAQT)

0

Herfst-overleg

Tijdens het herfst-overleg tussen de Seniorenraad Westland en de Westlandse ouderenbonden KBO-PCOB op maandag 24 september in de Backerhof in Poeldijk is uitgebreid aandacht geschonken aan het aanstaande PLUStival op 16 november a.s. De ouderenbonden zullen tijdens dit evenement een stand inrichten om de senioren met raad en daad bij te staan.  

Ook de nota “Nazorg” zal deze week aan Burgemeester en Wethouders van onze gemeente worden aangeboden, waarna deze nota ook aan de Gemeenteraad zal worden aangeboden.

De Seniorenraad bereidt thans “kernbezoeken” voor, waarbij  in een dagdeel een aantal woonzorgcomplexen zal worden bezocht. Allereerst is de kern Monster aan de beurt; de afspraken worden nog in september gemaakt.

Verder kreeg  de “Huistest”  aandacht. Om senioren, die langer thuis willen blijven wonen,  opmerkzaam te maken op mogelijke aanpassingen in de woning wordt ter plaatse door een lid van de huistestgroep een “diagnose” van de thuissituatie opgemaakt. Via Vitis Welzijn kan de huistest worden aangevraagd. Tijdens het PLUStival zal de huistest ook nader uitgelegd worden voor nieuwe geïnteresseerden.  (bron: Seniorenraad Westland)

 

0

Prinsjesdag: dit zijn de wijzigingen voor de zorgverzekering 2019

Op Prinsjesdag is bekendgemaakt wat er allemaal verandert aan de zorgverzekering in 2019. Heel veel nieuws was het niet, want het grootste deel was eerder dit jaar al uitgelekt. Independer heeft de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet.
Overzicht belangrijkste veranderingen
Zorgpremie 10 euro per maand hoger
Vorige week dinsdag lekte het bericht uit dat de zorgpremie met ongeveer 10 euro per maand stijgt. Gisteren is dat inderdaad bevestigd vanuit de miljoenennota. De nominale premie komt in 2019 uit op € 1.432 per jaar, ten opzichte van € 1.308 dit jaar. Uiteindelijk bepalen de zorgverzekeraars de definitieve premie voor de zorgverzekering 2019. Volgende week komt DSW waarschijnlijk als eerste zorgverzekeraar met hun premie naar buiten. De andere zorgverzekeraars hebben tot en met 12 november om dit ook te doen.
Eigen risico blijft 385 euro
De afgelopen jaren is het eigen risico flink gestegen. Maar voor 2019 is er goed nieuws, want het eigen risico blijft gelijk. Dat betekent dat je ook volgend jaar de eerste 385 euro aan zorg uit de basisverzekering zelf betaalt.
Jaar
Hoogte verplicht eigen risico
2019
€ 385,-
2018
€ 385,-
2017
€ 385,-
2016
€ 385,-
2015
€ 375,-
2014
€ 360,-
2013
€ 350,-
2012
€ 220,-
2011
€ 170,-
2010
€ 160,-
2009
€ 155,-
2008
€ 150,-
Meer vergoeding voor hulp bij overgewicht
Mensen die overgewicht hebben, worden in 2019 meer begeleid bij het aanpassen van hun eet- en beweegpatroon. In de basisverzekering wordt namelijk een zogenaamd gecombineerd leefstijl interventie programma (GLI) opgenomen. Via de huisarts kun je aan zo’n programma deelnemen. De minister verwacht dat hierdoor de zorgkosten uiteindelijk dalen.
Voedingssuplementen en paracetemol verdwijnen uit basisverzekering
Krijg je op dit moment paracetemol of voedingssuplementen vergoed vanuit de basisverzekering? Dan zijn die volgend jaar voor eigen rekening. Het ministerie vindt dat de kosten zo laag zijn dat je zorgverzekering dit niet hoeft te vergoeden.
Meer aanspraak op zittend ziekenvervoer
Patiënten die behoefte hebben aan zittend ziekenvervoer (anders dan met de ambulance) van en naar consulten, onderzoek en controles, kunnen hier in 2019 makkelijker gebruik van maken. Het vervoer moet wel samenhangen met de behandeling.
Vergoeding oefentherapie bij COPD
Vanaf 1 januari wordt oefentherapie bij COPD vanaf de eerste behandeling door de basisverzekering vergoed. Nu betalen patiënten de eerste 21 behandelingen nog zelf. Wel is er een maximum aan het aantal behandelingen dat vergoed wordt. In het eerste jaar zijn dat er 70, in de jaren daarna hangt het af van de ernst van de COPD.
Eigen bijdrage medicijnen maximaal 250 euro
Voor sommige medicijnen betaal je een eigen bijdrage. Deze bijdrage kan op jaarbasis oplopen tot honderden euro’s. In 2019 wordt deze eigen bijdrage gemaximeerd op 250 euro. Meer over deze maatregel lees je in dit artikel.
Stijging zorgtoeslag
De zorgtoeslag gaat in 2019 ook omhoog. Voor meerpersoonshuishoudens stijgt dit met ongeveer 290 euro. Eenpersoonshuishoudens krijgen ongeveer 100 euro extra. Wil je precies weten op hoeveel zorgtoeslag je recht hebt? Dit kun je berekenen op de website van de Belastingdienst.
Aanmelden Zorgpremie Alert
Wil je weten wanneer alle premies voor 2019 bekend zijn en wanneer je kunt beginnen met zorgverzekeringen vergelijken? Meld je dan aan voor de Independer Zorgpremie Alert. Dan geven we een seintje wanneer alle premies bekend zijn, maar ook wanneer je nog maar een paar dagen hebt om over te stappen van zorgverzekeraar.

(bron: Independer /https://www.independer.nl/zorgverzekering/intro.aspx )

0

5 tips van een therapeut tegen een burn-out

Veel mensen ervaren een torenhoge druk, zijn continu overprikkeld door social media en de smartphone en willen het liefst niets leuks missen. Niet zo gek dat het aantal burn-outs in rap tempo toeneemt. Wat kunnen we doen om beter met stress om te gaan en zo een burn-out te voorkomen? Gezondheidsnet vroeg het psychomotorisch therapeut Niels Goudswaard van Vitaalpunt.

Steeds meer mensen krijgen tegenwoordig een burn-out. Volgens Niels heeft dat verschillende oorzaken. ‘We leggen onszelf ten eerste steeds meer druk op. Vanaf de lagere school worden we al beoordeeld op onze prestaties: alles wordt meetbaar gemaakt, we zitten met dezelfde leeftijdsgenoten in de klas, terwijl iedereen zich in een verschillend tempo ontwikkelt. Dat zie je ook terug op de middelbare school en in de studententijd. Studenten zijn ook steeds eerder overspannen, wat zich kan uiten in fysieke klachten en psychische stoornissen, zoals depressie of angststoornissen.
Ten tweede krijgen we een enorme hoeveelheid aan prikkels binnen. Onder andere via de smartphone, die blauw licht uitstraalt, waardoor je brein ’s avonds denkt dat het midden op de dag is. En door de tv, die snelle en heftige beelden kan vertonen en die we aanzetten, terwijl we eigenlijk al moe zijn. Het lijkt rustig, maar het brein is aan het werk. Tegenwoordig hebben we ook continu het bereik van social media, terwijl we ons dagritme vroeger lieten bepalen door de opkomst en ondergang van de zon. Er is een veelheid aan prikkels en het is belangrijk om die te reguleren.’ Hij geeft vijf handige tips om een burn-out te voorkomen:

1. Begrens jezelf
‘We hebben veel last van FOMO (Fear of Missing Out). Dit komt doordat de afgelopen duizenden jaren ons sociale brein meer ontwikkeld is. Vroeger was er de angst voor tijgers, die is veranderd in angst voor verstoting uit de groep. Als je nu even geen contact met iemand hebt, geeft je sociale brein een signaal, waardoor je de telefoon pakt. Vroeger stuurde je dan een brief en dat duurde dan twee dagen totdat je wat hoorde. Nu kun je continu checken via social media of je contact met iemand hebt en nog bij de groep hoort. Als je niet oplet, heb je de halve dag je telefoon vast. Dat moet je dus zelf reguleren.’
2. Erken dat je lichaam een bioritme heeft
‘Het leven verloopt volgens een circadiaan ritme: een biologisch ritme dat uit een cyclus van 24 uur bestaat en dat ook overdag zijn rustmomenten nodig heeft om in balans te blijven. Erken dat het lijf een bioritme heeft: het is niet goed om alleen maar door te gaan. Houd een relatief vast dag-nachtritme aan met min of meer vaste tijden voor ontbijt, lunch en avondeten. Neem vaste rustmomenten en beweeg om te ontspannen en te ontladen.’
3. Besef dat stress een perceptie van de situatie is
‘Het is belangrijk om te beseffen dat stress een perceptie is van de situatie. Het brein en lijf interpreteren de situatie, waarvan stress het resultaat is. Drie dingen die daarbij meespelen zijn je gedachtes over de situatie (positief of negatief), patroonherkenning – denk je de situatie te herkennen? – en de mate van spanning in je lichaam. Negatieve gedachtes zorgen voor een negatieve beleving, maar je kunt leren om daarbij stil te staan. Probeer dan ook te denken: ‘Is deze gedachte waar en helpt deze mij?’ Vaak is de gedachte maar deels waar, en dan kan het helpen om een positieve gedachte te formuleren.
De mate van spanning in je systeem beïnvloedt ook je waarneming. Als je bijvoorbeeld gestrest bent en iemand komt ineens de kamer binnen, dan schrik je eerder dan wanneer je je gewoon rustig voelt. De hoeveelheid spanning in je systeem beïnvloedt dus de situatie. Door je spanning niet te hoog op te laten lopen beïnvloed je dus ook je perceptie.’
4. Ontspan en doe leuke dingen
‘Het is vooral belangrijk om niet alleen maar door te gaan, maar ook overdag regelmatig even ‘in te checken’ bij jezelf en jezelf even tot rust te brengen door af en toe eens bewust diep adem te halen. Daarnaast helpt het om regelmatig te bewegen en te ontspannen door leuke dingen te doen. Ook het doen van ontspanningsoefeningen of activiteiten, zoals yoga en mindfulness, kunnen helpen om meer tot rust te komen.’
5. Eet gezond: het heeft invloed op psychische klachten
‘Er is nu ook meer bekend over de invloed van je darmsysteem op je welbevinden. Dit hangt onder andere samen met het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel activeert je hartslag, zorgt voor spierspanning en de verhoging van de ademhaling. Het parasympathische zenuwstelsel zorgt voor rust en herstel. Als je in stressvolle situaties veel energie nodig hebt, wordt het herstel terzijde geschoven. Daarom hebben veel mensen die stress hebben, last van darmklachten, wat bijvoorbeeld op de langere termijn kan leiden tot obstipatie.
Daarnaast zijn er meer verbanden gevonden tussen slechte voeding, zoals fastfood, en psychische klachten. Je kunt je psychische welbevinden dus ook nog beïnvloeden door regelmatig en gezond te eten!’
Niels Goudswaard is psychosomatisch fysiotherapeut en psychomotorisch therapeut bij Vitaalpunt. (bron: Gezondheidsnet)

0

Belasting op energierekening schiet volgend jaar 25 % omhoog

Belasting op energierekening schiet volgend jaar 25 % omhoog

De belastingen op een gemiddelde gas- en elektriciteitsrekening van een eigen woning schieten volgend jaar met maar liefst 25 % omhoog. Huiseigenaren gaan daardoor in 2019 ruim € 150 meer aan energiebelasting betalen. Dat heeft Vereniging Eigen Huis berekend op basis van nu bekende informatie*.
De stijging van de energierekening is het resultaat van de optelsom van een hogere energiebelasting op gas, een forse verhoging van de Opslag duurzame energie (ODE), een verlaging van de belasting op elektra en een kleinere korting op de energiebelasting.
Energiebesparingsbeleid nog ver te zoeken
De belastingverhogingen benadelen vooral mensen die zelf niet in staat zijn om hun huis energiezuiniger te maken. Vereniging Eigen Huis vindt dit onrechtvaardig. Algemeen directeur Cindy van de Velde: ‘Het is aan het kabinet om niet alleen de lasten te verhogen, maar ook om mensen te helpen om hun huis energiezuiniger te maken. Tot nu toe is dergelijk overheidsbeleid nog ver te zoeken. Veel mensen kunnen hun verbruik nauwelijks verminderen en moeten eerst nog flink sparen om hun huis energiezuiniger te maken. Vooral zij hebben het meeste nadeel van deze belastingverhogingen.’
Besparen levert nauwelijks belastingvoordeel op
Ook mensen die wel maatregelen nemen om hun energieverbruik volgend jaar te verminderen hebben daar maar weinig voordeel van. Als zij erin slagen om hun gas- en elektriciteitsverbruik met 5 % te verminderen, waar de overheid in prognoses van uitgaat, is hun belastingvoordeel nog geen € 5.
Optelsom van belastingen
Dit jaar betaalt een woningeigenaar met een gemiddeld gezinsverbruik via zijn energierekening € 614 aan belastingen. In 2019 zal dit bedrag met 25 % oplopen naar € 766. De stijging van € 152 komt voor een groot deel door de toename van de ODE met € 66. Als tweede gaat de belasting op gas omhoog terwijl de belasting op elektriciteit daalt. Per saldo betaalt een huiseigenaar hierdoor volgend jaar € 24 meer energiebelasting. Tot slot daalt volgend jaar de korting op energiebelasting. Dat resulteert in een belastingstijging van gemiddeld € 62.

Bij de doorrekening van de voorgenomen tarieven voor 2019 gaat de minister uit van een landelijk gemiddeld verbruik van alle huur- en koopwoningen bij elkaar, inclusief zeer energiezuinige en ‘0 op de meter’ nieuwbouwwoningen. Het gemiddeld energieverbruik van koopwoningen ligt volgens vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS op 3.300 KWh elektra en 1.470 m3 gas. Daardoor kunnen huiseigenaren volgend jaar een hogere energierekening verwachten dan het ministerie laat zien.

* Bronnen: het Regeerakkoord, de Fiscale Vergroeningsbrief en de Wijziging van de Wet opslag duurzame energie (voor de tarieven 2019).

 

 

 

0

Whatsapp-groepen veroorzaken veel stress

Wie in app-groepen zit met de schoolouders uit de klas van je kind, van de muziekvereniging of van de buurt zal het herkennen: van dergelijke app-groepen kun je stapelgek worden. Omdat je steeds het gevoel krijgt achter te lopen, omdat je steeds wordt betrokken bij taakjes, en omdat iedere appgroep vroeg of laat steeds vager wordt. Er zijn altijd leden die over hun eigen vage onderwerpen beginnen in plaats van waar de app om draait. 
Sarah Diefenbach, professor psychologie aan de Ludwig-Maximilians-Universität in München, hoorde haar studenten klagen over Whatsapp-stress en voerde er samen met hen een aantal onderzoeken naar. ‘We ontdekten dat zogenaamde pushberichten, die op het beginscherm van je smartphone verschijnen, funest kunnen zijn voor het welbevinden. Wij vroegen aan de deelnemers van ons onderzoek om die pushberichten twee weken uit te zetten. Dat leverde hen een opvallende daling van stress op. Al had het ook een nadeel: hun omgeving reageerde vaak boos omdat ze niet snel genoeg meer reageerden op berichten.’
De professorr zegt tegen Knack herkenbare dingen. ‘Hoe meer groepschats, hoe meer stress. Bovendien beoordelen gebruikers die chats dan vaker als tijdverlies. Single chats leveren ook stress op, maar worden tenminste vaker als betekenisvol gezien.’
Maar de groep verlaten is een hele stap. ‘Onze communicatie is voor een groot deel verhuisd naar het virtuele niveau. Waarschijnlijk vinden veel mensen zo’n vervelende groepschat beter dan niets. Maar als je veel van die actieve chats op je smartphone hebt staan, stapelen de boodschappen zich op en wordt het echt “werken” om bij te blijven. Vaak zitten er in zo’n groep ook mensen die elkaar niet goed kennen en is het onderwerp niet duidelijk afgebakend, waardoor veel metacommunicatie nodig is: mogen we het hierover hebben, mag persoon X of Y toetreden tot de groep… Het probleem is dat veel mensen zo’n groep niet durven te verlaten, uit angst om anderen te kwetsen. Dus proberen ze het gewoon te negeren. Veel groepen hebben na verloop van tijd nog maar enkele actieve leden.’
Bron(nen): Knack 

0

Bitcoin . . . op retour?

De cryptocurrency van dit tijdsgewricht lopen behoorlijke neerwaartse klappen op. Bij het volledig verdampen van de rond 100 miljard waardepositie zal de wereldeconomie geen noemenswaardige schade oplopen. De geldscheppende waarde die de nationale overheden aan de banken als institutionele beheerders hebben toevertrouwd zal naar inzicht van de financiële experts niet gauw door bitcoinscheppende waarde worden vervangen. Daar zullen de “Macrons” van deze wereld altijd een stokje voor steken door op legale wijze de “smeerolie” tussen de raderen van de financiële wereld (zijnde de in het economisch verkeer gebruikte valuta)  te blijven waarderen als enig mogelijke betaalmiddel. We volgen de op zich interessante ontwikkelingen, maar zullen thans niet gauw in den blinde de cryptocurrency hoopvol omarmen. (bron: Mobeco / commissie “Communicatie & Voorlichting”) 

0

Aantal bezoekers aan deze website verdubbelt . . .

Mede door het verschijnen van een persbericht in regioblad “GrootWestland” over een bijzonder onderdeel van onze website is sindsdien het dagelijks bezoekersaantal verdubbelt. Nu bezoeken dagelijks ongeveer 75 mensen onze website.

We doelen hier op “Interessante links”, de integrale databank van interessante websites voor de senior. Velerlei soort informatie is daar op te doen door simpelweg een vermelde website aan te klikken. Geregeld worden er websites toegevoegd en indien de betrokken bezoeker van onze website elders een unieke, neutrale website onder ogen krijgt hopen wij dat dit via het contactformulier bij de redactie wordt gemeld. Een e-mailtje naar tonywest@hccnet.nl is ook mogelijk. Bij voorbaat dank voor de moeite. Een verdere uitbouw van de digitale databank verbreedt het spectrum van mogelijkheden voor de (Westlandse)  senior. (bron: Commissie “Communicatie & Voorlichting”)

1+